We hadden het nog even stil willen houden. Maar een terloopse opmerking op de veelgebruikte WhatsAppgroep van de Kring triggerde een reactie die dat een beetje asociaal zou maken. Ik meldde dat we een Lavac gingen verwijderen omdat we gaan overstappen naar een ander systeem. ‘Daarover later meer’ schreef ik erbij. Maar Gerard Jonker antwoordde dat hij nú meer wilde weten omdat hij ook wil overstappen maar er nog niet uit was.
Eén en ander heeft natuurlijk de nieuwe ‘watersport-schijtwet’ als achtergrond. Er is al eerder over geschreven, en niet alleen hier, maar voor wie het gemist heeft of het in begrijpelijke taal wil lezen zetten we het nog eens uiteen. Het komt hier op neer: de overheid wil dat de afsluiters van de onderwatertoiletten worden afgesloten en verzegeld. Het is officieel: de mens is nu het enige dier dat niet in de natuur mag poepen! Tenminste niet op onze Nicholsons. Als je groot genoeg bent mag het wel, maar dat geldt voor de meeste illegale praktijken.
huisvredebreuk wordt legaal
Kon je tot nu toe een overijverige controle-ambtenaar de toegang tot je schip weigeren als hij geen huiszoekingsbevel had, dan heeft de nieuwe wet dat dichtgetimmerd. Een handhaver mag je de toegang niet meer weigeren. Nu kun je je over het klaarblijkelijk legaliseren van huisvredebreuk zonder huiszoekingsbevel wel druk maken – en eerlijk gezegd doe ik dat natuurlijk ook – maar we krijgen er onherroepelijk mee te maken. Het zal nog wel even duren voordat er genoeg water-koddebeiers zijn om de pakkans reëel te maken, maar wij willen daar niet op wachten. En denk eraan: als je gepakt wordt is dat een milieu-delict en de boetes zijn zeer fors.
lavac en een zwartwatertank
Er zijn een paar alternatieven. Het meest lijkt voor de hand te liggen om de Lavac te blijven gebruiken, maar tussen huidafsluiter en plee een zwartwatertank te plaatsen. Mét natuurlijk een slurp-opening aan dek. Dan kom je al snel tot de slotsom dat de zwartwatertank die je kwijt kunt per definitie te klein is. En als wij dat op onze achtenveertigvoeter zeggen, hoe zal dat dan zijn voor Hans op z’n dertigvoeter, en voor alle andere zusjes Nicholson met een wat minder bolle buik dan Heerenleed?
een slurper die slurpt?
Maar ook met een adequate zwartwatertank ben je niet aan het eind van je problemen. Het legen van je zwartwatertank kan straks door het verzegelen van je afsluiter alleen nog bij de poepslurper in de jachthaven. En iedereen weet dat de meeste van die dingen kapot zijn. En ook vaak weggestopt in een hoekje van de haven waar wij alleen met de grootste moeite kunnen komen. En dan hebben we het nog niet over de files bij die dingen aan de randen van het weekend. Want je bent natuurlijk niet de enige met een volle zwartwatertank.
drama’s
Dan hebben we het natuurlijk nog niet gehad over alle drama’s die je het leven zuur kunnen maken met een zwartwatertank: lekkage, verstopte slurperbuis, stank uit de ontluchting. Enfin, je kunt het allemaal zelf bedenken.
chemie als oplossing
Een tweede alternatief is het inbouwen van een chemisch toilet. Daar zijn fraaie exemplaren van te koop, maar de meesten daarvan zijn bedoeld voor campers en caravans, waar je de tank uit een luik aan de buitenkant kunt bereiken en eruit kunt halen om te worden geleegd. Dat is wat lastig voor een boot. Dus je bent dan aangewezen op de kleinere en eenvoudiger modellen. Ze werken prima, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat ze na een paar dagen al vol zijn. Dan moeten ze geleegd worden… en dat is niet het prettigste karweitje dat er is. We hebben een aantal jaren geleden twee seizoenen op de wal doorgebracht, en omdat we niet bij nacht en ontij 250 meter wilden lopen voor een toiletbezoek hebben we er voor een tientje één van Marktplaats geplukt. Werkt wel, maar ideaal is het niet als je onderweg bent. Want met zo’n ding aan boord ben je weer aangewezen op een stortplaats in een jachthaven. Kortom: alleen bruikbaar voor hen die steeds maar kort onderweg zijn en altijd in een haven overnachten.
droogtoilet
Het derde alternatief is het droogtoilet, dat vaak ten onrechte composterend toilet wordt genoemd. Een droogtoilet composteeert namelijk niet. Het is een bewaarysteem, maar bij het legen van het toilet kun je de inhoud inderdaad in veel gevallen op de composthoop kwijt. Om dat begrijpelijk uit te leggen ga ik de dingen bij hun naam noemen en geen tijd verspillen aan allerlei politiek-correcte benamingen die uiteindelijk allemaal om de feiten heen draaien.
werking
De werking is gebaseerd op het scheiden van plas en poep. Daarvoor heb je een onderdeel nodig dat in de plaats komt van een toiletpot: de separator. Voorin wordt je plas opgevangen en achter de poep. Doordat je die twee gescheiden houdt voorkom je stank. Urine is steriel en mag in de nieuwe wet – net als je afwas- en douchewater – ook in de toekomst overboord. Dus de poep, die in een aparte container wordt opgevangen, blijft aan boord, en die dek je af met zaagsel of strooisel voor hamsters, dat je bij de Boerenbond of Welkoop in allerlei verpakkingen kunt kopen en dat vrijwel niks kost. Zo droogt die poep uit en stinkt niet.
Je plas wordt in een andere container opgevangen. Die moet je regelmatig legen want als urine gaat ontbinden kan hij wél gaan stinken. Maar omdat hij overboord mag is dat geen probleem.
rare gezichten
Jullie hebben het vast al begrepen: wij gaan voor het droogtoilet. En we blijken niet de eersten te zijn. Toch kijken mensen ons een beetje raar aan als we het uitleggen. Maar als we duidelijk maken hoe het werkt worden de reacties van afwijzend al snel geïnteresseerd.
Er is in het buitenland al heel wat geschreven over dit soort toiletten, maar weinig in Nederland . Veel informatie komt uit de camperwereld. Vooral in Duitsland bestaat een grote groep enthousiaste camper-reizigers die graag naar Scandinavië gaan. Zij merkten dat hun route vooral bepaald werd door de plaatsen waar ze hun chemische toilet konden legen en wilden daar vanaf.
Er is een website die ik je kan aanbevelen voor veel informatie: www.meinetrenntoilette.de waar veel kant-en-klare oplossingen worden besproken – door hun formaat niet zo geschikt aan boord – en waar je ook allerlei zelfbouwpakketten kunt bestellen. Uiteindelijk hebben wij gekozen voor de separators van de Britse Strumpet & Trollop. Dat deden we omdat de maat van hun separators – het hart van je droogtoilet – ons beter uitkwam dan van andere producenten. Het bedrijf bestaat uit twee kostelijke dames die er lol in hebben wat humor in het verhaal te brengen. Ze produceren hun separators ook in wilde designs, en we kunnen zien dat een belangrijke markt voor hen de narrowboats zijn, gezien de decoratie die in onze ogen soms wel erg ‘over the top’ gaat.
beschaafd met een knipoog
Voor een respectabele Nicholson wilden we het iets bescheidener houden, maar de knipoog die één van onze toiletten gaat krijgen houden we nog even voor ons. Kijk vooral even naar de video met uitleg over het droogtoilet van de hand van de Britse dames.
het vervolg
Het vervolg op deze inleiding moet wachten tot het voorjaar. We hebben al wel wat trucs bedacht, maar omdat we in de laatste dagen van ons verblijf aan boord van Heerenleed zijn gaan we aan de bouw van de toiletten pas volgend voorjaar beginnen. We willen de nieuwe droogtoiletten zo goed mogelijk integreren in de Nicholson-toiletmodules en tot alle prijs voorkomen dat ze op een ouderwetse poepdoos gaan lijken, iets dat we in veel campers wel zien gebeuren als we het internet afstruinen. Zelfs de artistieke oplossingen op de site van Strumpet & Trollop zijn uiteindelijk vaak niet meer dan kunstig beschilderde poepdozen met soms een heel mooie separator erin. Nogmaals: dat komt er op Heerenleed niet in, maar we zijn er nog niet helemaal uit hoe ze gaan worden gebouwd. Maar dat ze er komen – we hebben er dus twee aan boord – is zeker. De separators zijn er al, en nog wat andere onderdelen. We kregen op de separators een korting, die de extra BTW die we bij import moesten betalen mooi compenseerde.
gestript
We hebben alvast uit het voorste toilet de Lavac verwijderd. In plaats van de Lavac staat er nu tijdelijk ons oude chemisch toilet omdat we zodoende ook op de wal ‘van een gemak voorzien zijn’.
vragen?
Als je zelf overweegt om een droogtoilet aan te leggen aan boord, reageer dan op dit verhaal. Stel vooral ook je vragen, want ik weet dat er heel veel leven. Ik denk dat het een materie is die nogal wat zeilers bezighoudt omdat ons een onmogelijke wet door de strot wordt geduwd, waar we, of we willen of niet, allemaal mee te maken krijgen.
Graag gedaan, Gerard. Het zal al in de pen, maar jouw aandringen heeft het schrijven ietsje versneld. Ik vind het lastige materie. Ik begrijp het principe van de wet, maar het legaal maken van huiszoeking zonder huiszoekingsbevel vind ik echt in strijd met een paar basisrechten die in de grondwet zijn vastgelegd. Verder is het duidelijk dat de wet is opgesteld door mensen die de situatie niet kennen. De infrastructuur om je aan deze wet te houden ontbreekt. Maar dat alles neemt niet weg dat wij niet willen wachten tot de pakkans reëel is geworden. Daarbij komt voor ons dat wij aan de randen van het seizoen ook op de wal een paar weken aan boord wonen, en het hebben van droogtoiletten maakt het leven aan boord dan wel een stuk prettiger. Ook in een haven kun je zonder schuldgevoel naar je eigen toilet als de regen horizontaal over het dek vliegt.
Voor jouw Nic is een droogtoilet zeker een optie. Voor je zeilschoolschepen? dat zal afhangen van de benodigde capaciteit. Maar dat geldt ook voor de andere opties. Succes met je keuze. Tegen de tijd dat we echt beginnen komen er weer artikelen.
Hoi Peter,
Helder. Dank je. Overigens ben ik het met de wet wel eens. Vooral op de Kaag, het Sneekermeer tijdens de Sneekweek. etc. Hier op het Haringvliet (toch al het afvoerputje van Duitsland, Frankrijk en Zwitserland) een stuk minder. Zolang Rotterdam en Den Haag bij het minste regenbuitje de overstort opzetten zodat de drollen op het oppervlakte water drijven maakt het niet zoveel uit wat wij doen…. Maar zoals ik al zei, ik ben het wel eens met de wet dus voor de 4 zeilschool schepen en mijn eigen Nic 43 moet ik een oplossing hebben. Dus dank voor je artikel.
Met vriendelijke groet,
Gerard