Adeus Horta! Naar het Europese vasteland.

Gepubliceerd op
Adeus Horta! Naar het Europese vasteland.

Als ik dit schrijf hebben de mannen Horta alweer verlaten. De wind is in eerste instantie wel gunstig maar gaat dan – zoals verwacht – liggen. Morgen pikken ze – zo op Windy te zien – een zuidwester op, mooie wind, niet te veel en niet te weinig, vol tuig en de gang erin. De Britse captain Michael is weer naar huis vertrokken en Zeger is met algemene stemmen benoemd tot nieuwe schipper. (zijn we natuurlijk heel trots op!) Maar trots of niet, Zeger heeft een motto: ‘gang is alles’. Dus anders dan de erg conservatief zeilende Michael, (die – sorry dat ik het zeggen moet – zijn zeiltrim ook niet op orde had met het lijoog helemaal voren en dus een snaarstrak achterlijk aan de genua en de rest een aardappelzak, zoals Zeger meldde) zal Zeger er zo lang mogelijk een groot maar verantwoord tuig ophouden om ook bij minder wind de snelheid optimaal te houden. ‘As we speak’ bellen we hem nog even. We zien een loungende bemanning in schaarse kledij die nu tussen de eilanden Pico en São Jorge door varen. Niet veel wind, maar een beetje tocht tussen de eilanden zorgt voor een beetje snelheid.

Vannacht zal de wind wegvallen. Ze gaan dan onder Terceira langs en pikken morgenochtend een gunstige wind op richting…. Muros in noordwest-Spanje.

ander plan

Waarom Muros? De kaarten van Windy laten twee depressies op de Atlantische oceaan zien. Eén ervan is nogal vinnig, en de wind die daarbij hoort zou de Baleine bereiken juist als ze bij de ‘Western Approaches’ zijn, de aanloop voor het Kanaal. Dan wil je daar dus niet zijn. Dus hebben de mannen besloten om eerst noordwest Spanje aan te lopen en daar te wachten tot de depressie is gepasseerd. Een verstandig besluit, lijkt me.

1 en 2 zijn de depressies, Azoren in de groene kring. Klik om te vergroten

Er zijn ook nog wat uitwijkmogelijkheden bekeken, maar met een lengte van 22 meter en vooral met een diepgang van 3,40 vallen er langs de Portugese kust nogal wat havens af. Mochten ze door het slechter wordende weer gedwongen worden om uit te wijken, dan zullen ze daarom flink ver naar het zuiden moeten, tot aan Cascais, want de havens van Viana do Castelo en Figueira da Foz zijn te ondiep en hebben bovendien geen plaats voor deze lengte. Aveiro kan worden aangelopen, maar de marina daar is veel te krap en ze zouden daar moeten uitwijken naar de havens voor zeeschepen. Zoiets doe je alleen in een noodgeval. Maar het ziet er voorlopig naar uit dat Muros haalbaar is en dat zou mooi zijn.

De kaart is alweer op orde gebracht. De positie na het uitvaren van de haven van Horta staat er alweer in, en jullie kunnen het schip zoals gewoonlijk wer volgen op het kaartje hieronder.

Het kaartje laat meteen zien dat de route via Muros helemaal niet zo verschrikkelijk veel om is. Hoe dan ook, het besluit is genomen op goede gronden met alle plussen en minnen die daarbij horen.

Tenslotte nog een paar foto’s van vandaag.

update 4 mei 11.45 CEST

Tot laat in de nacht hadden de mannen nog bereik met de mobiele telefoons, en tot een uur of anderhalf geleden zagen we dat de Facebook chat nog op ‘actief’ stond. Het resultaat daarvan is dat we nog wat foto’s binnenkregen. De nieuwe foto’s heb ik ondergebracht in de fotoserie hierboven, die een aantal van jullie gisteravond niet konden zien. Er zat een fout in de pagina, deels een softwareprobleem, deels mijn eigen fout. Zelf kon ik alles wel zien maar Noud zei me vanmorgen dat hij ze niet op het scherm kreeg. Nu dus wel, mét de nieuwe foto’s erbij. Ze zijn allemaal klikbaar voor een grotere afbeelding.

Nu zijn ze buiten bereik. Ook de AIS heeft tot een uur of 3,5 geleden nog een positie doorgegeven. Die liet zien dat ze met weinig wind toch nog 4,5 knopen voeren met koers 89 graden dus pal oost. Op het kaartje zie je hun positierondje nog bij het rode pijltje. Ze zitten nu nog in een gebied met zwakke wind, gok ik, maar later vandaag krijgen ze gunstige wind en gaan ze vaart maken. Zujuist is de middagpositie binnengekomen (middag in de tijdzone van de Azoren, dus 14.00 CEST) en hij staat in kaart. Niet slecht gedaan, als je de zwakke wind vannacht in aanmerking neemt, en het feit dat het eerste deel niet in rechte lijn was. Onder die omstandigheden zou menig jacht jaloers zijn op de 110 mijl in pakweg 21 uur.

Voor wie niet zo vertrouwd is met Google maps: je kunt inzoomen in het kaartje en als je dan op een positiepictogram klikt of tikt krijg je de bijbehorende informatie: afgelegde afstand sinds laatste punt en nog te gaan tot volgende bestemming.

update 5 mei 14.50 CEST

Zojuist de middagpositie weer ontvangen. En natuurlijk ook meteen in het kaartje ingebracht. Je kunt goed zien dat ze de koers wat naar het noorden hebben verlegd. De reden wordt duidelijk als je even het Windy-kaartje bekijkt. De locatie’vlag’ geeft op het puntje aan wat de huidige positie is. Als je de kleuren in de legenda bekijkt dan zie je dat blauw niet erg veel wind betekent. Groen is beter, rood is veel en paars… ja, daar wil je niet zijn. Met een wat noordelijker koers gaan ze straks in de groene zone terechtkomen en worden hogere snelheden weer mogelijk. Tot nu toe lijkt het een vakantietripje. Niet zo best voor Tonny, want die denkt straks dat het altijd zo is. Zelfs Elly had het zó wel leuk gevonden en de zeeziektepillen van Zeger (zelfs deze doorgewinterde zeeman is er niet vrij van) kunnen waarschijnlijk in het doosje blijven.

Even resumerend: de snelheid ligt met 5.8 knoop niet hoog, hoewel (en dat blijf ik zeggen) een gemiddelde toerzeiler er blij mee zou zijn. En zeker, we weten dat Baleine tot snelheden van 12 knopen in staat is, zelfs 15 is gemeten, maar dan natuurllijk kort en surfend van een golf af. Als je zegt ‘die boot kan wel 15 knopen’ dan hoort dat thuis in het doosje visserslatijn en dan moeten we dat met een korrel zout nemen. 10 knopen gedurende langere tijd is wel mogelijk, maar zelfs dan zagen we op het vorig traject dat die snelheid nooit een gemiddelde over het etmaal was. En hoe dan ook: die hoge snelheiden eisen ook een flinke tol van de bemanning, het is hard werken en niet goed voor de toch al weinige ‘nacht’rust die ze tussen hun wachten door krijgen. Probeer maar eens te slapen op een zwaar werkend schip, en we zijn erachter dat de Baleine zo luxe is, dat ze ook vooral uitgerust is voor mooiweertochten en de slingerzeilen ontbreken aan een aantal kooien. Bij zwaar weer betekent dat dat je zomaar uit je kooi op de grond gemikt kunt worden, en ik weet dat dat ook al gebeurd is tussen Beermuda en Horta.

Maar terzake. Denk even terug aan de reden die aan de basis ligt om een stop te maken in Muros: een dikke depressie (ja, mét paars!) die langs het gebied schampt waar ze doorheen moeten. Zoals het er nu uitziet zijn ze op tijd in Muros en hoeven ze maar kort te wachten tot de depressie is weggetrokken. Je kunt het verloop van het weer simuleren door op het rode pijltje linksonder in de Windy-kaart de tikken of the klikken. Voor een goed overzicht kun je het beste even uitzoomen. Als je dat doet raak je wel het positieprikkertje van de Baleine kwijt, maar die positie verandert natuurlijk ook naarmate de tijd verstrijkt.

Een eerste optimistische schatting wijst op een ETA zondag of maandagmorgen. Maar het aantrekken van de wind kan dat verkorten, dat houden we de komende dagen natuurlijk scherp in de gaten. Morgen verder.

update 6 mei. Bijna op de helft naar Muros

Vanmiddag een minuut of tien voor het plaatselijk middaguur van de mannen een positie doorgekregen, en die staat alweer in het kaartje, zoals gebruikelijk. Ze hebben nu wat meer wind – zo’n 4 Beaufort – en de snelheid is wat opgelopen en ze hebben de laatste (bijna) 24 uur 160 mijl afgelegd. Overigens: vergelijken met het ingebedde Windykaartje van gisteren is zonloos, want beide kaartjes zijn ‘live’ en geven de situatie van dit moment weer. Het enige wat blijft staan is de positieprikker.

Voor middernacht zouden de mannen normaal gesproken over de helft naar Muros moeten zijn. De snelheid zal op dit moment waarschijnlijk een stukje hoger liggen, want de gemiddelde 6.7 knopen van afgelopen etmaal zal een stuk omlaag gehaald zijn door weinig wind gistermiddag en – avond. Met een beetje geluk halen ze nu een snelheid van – laten we conservatief zijn – een knoop of 8. Als dat zo is – en ik zeg ALS – dan zou aankomst op zondagochtend in Muros binnen het bereik liggen.

Zoals te zien is krijgen ze dan wel tegen het bereiken van de Spaanse kust wat meer wind, maar de verschilende weermodellen zijn het erover eens dat het rond windkracht 5 zal blijven hangen. Niet meer dan ze comfortabel aankunnen. (nou ja, voor sommigen misschien tóch een pilletje). Hieronder even een momentopname voor aanstaande zondag 13.00 uur voor de kust van noordwest Spanje.

muros

Gistermiddag belde Zeger even op om een update te vragen over de depressie die ze vóór willen blijven. Ik kon hem geruststellen dat er voor hun verwachte aankomst in Muros geen noordelijke wind op gang lijkt te komen. Alle beschikbare weermodellen zijn het daarover eens. Gisteren wees Windy er nog wel op dat bij een wat latere aankomst in Muros er toch wel kans op tegenwind zou zijn, maar vandaag ziet het daar niet meer naar uit. Kijk zelf maar eens op windy.com en laat de tijdlijn maar eens verlopen.

Wat er na aankomst in Muros moet gebeuren is nog niet zo duidelijk. Ik ben vast niet de enige die met Windy voor zijn neus heeft zitten puzzelen wat nu een slimme vertrekdag is. Het wordt kiezen tussen tegenwind of veel wind. En met een verkeerde keus krijg je ze allebei.

Enfin. Eerst maar eens zien dat ze in Muros komen. Daar hebben ze gelukkig zelf weer internet en kunnen ze met eigen ogen zien hoe de weersystemen zich gedragen. En eerlijk is eerlijk: niets is veranderlijker dan het weer, dus er kan nog van alles gebeuren. Morgen verder.

update 7 mei: puzzelen in het verschiet

Het is fantastisch om te zien hoeveel mensen er meeleven, en vooral meedenken met het verloop van dit huzarenstuk.

Klaas

Zo stuurde Klaas gisteren een link met het ZILT-weerbericht, met gesproken uitleg over hoe de systemen zich ontwikkelen. Jammer genoeg voor jullie in Nederland was de hoofdstrekking dat jullie weer blij worden gemaakt met een dode mus: wel één hele dagen warm weer, en dan is het alweer klaar. Maar de koers van de oceaandepressie waarvoor de mannen naar Muros aan het uitwijken zijn wordt wel weer onderstreept. Klik maar op de linkerafbeelding hieronder.

Ook Sven, een goede vriend van Zeger, gooit zijn kennis en ervaring in de strijd. Hij leest iedere update en meldt zich dan soms met een mailtje. In een eerder stadium had hij al aangeboden de AIS van de Baleine te volgen via de satelliet. Dat lukte niet omdat het signaal van de Baleine te zwak is. Nu zegt hij: laat ze voor de oversteek van Spanje naar het Kanaal niet alleen maar naar de wind, maar ook naar de golven kijken. Op de rand van het continentaal plat gaat de diepte van 4000+ naar 100 meter en dat kan zorgen voor een gigantische zeegang bij slecht weer. Windy heeft een aparte ‘laag’ voor de golfslag. Het middelste plaatje hieronder geeft de dieptes aan in de golf, de rechtse de golfslag bij het passeren van de depressie. Alle plaatjes zijn klikbaar, zoals altijd.

Sven

Maar Sven bood ook aan om via zijn werk een professioneel routeadvies te organiseren. Dat is natuurlijk geweldig. Zeger moet maar contact met hem opnemen als ze in Muros zijn.

Al met al gaat het een puzzel worden om de volgende etappe zonder teveel oponthoud en vervelend weer te volbrengen. Daar moet niemand bang van worden, want daar gaat het niet om. Waar het wel om gaat is dat haast de slechtste raadgever is die je voor dit deel kunt bedenken. Bij een goede timing zonder overhaast vertrek is er niks aan de hand. De weersinformatie die ons vandaag de dag ter beschikking staat is goed genoeg om slecht weer te vermijden, zeker omdat de oversteek van Biskaje hooguit een dag of vier duurt, waarschijnlijk maar drie voor een snel schip zoals dit. Zover reikt een modern weerbericht echt wel.

Tenslotte moeten we niet vergeten dat, naast Zeger, er ook nog (alfabetisch) Casper (hopelijk), Donald en Herman aan boord zijn, die allemaal wel ervaring hebben met de Golf en dat geeft vertrouwen. Maar voor het zover is moeten de mannen eerst nog het laaste stuk van de oversteek van Horta naar Muros afleggen. Daarover dadelijk meer.

mailtje van de Azoren

Verrassend was een mailtje dat ik eergisteravond kreeg. Het kwam van de organisatie ‘Portos dos Açores’, de havens van de Azoren. Daar vallen ook de marina’s onder. Het is natuurlijk een ambtelijke organisatie, die veel afdelingen hebben die, net als op de Nederlandse ministeries, liever niet teveel met elkaar praten. Vóór het vertrek uit Bermuda had ik al gebeld en gemaild met mevrouw Isabel van de Marina da Ponta Delgada, de oorspronkelijk geplande bestemming op de Azoren. Ik heb haar later gemaild dat het plan gewijzigd was, en dat de bestemming Horta zou worden. Kennelijk heeft mevrouw Isabel dat niet geregistreerd, want er kwam een mailtje van een andere dame met de vraag om een update over de aankomst van het jacht Baleine en haar bemanning. Kennelijk maken ze zich daar toch zorgen als een jacht niet op de geplande dag – of daaromtrent – binnen is. Goed werk, jammer van de magere interne communicatie. Ik heb natuurlijk meteen geantwoord dat het jacht alweer vertrokken was uit Horta, waarvoor ik ook meteen een bedankje kreeg.

middagpositie

En dan nu, zoals elke dag, het hoofdgerecht. Zojuist de middagpositie binnengekregen – die natuurlijk alweer in het kaartje staat – en ze zijn aardig opgeschoten. Met een snelheid van gemiddeld meer dan 7 knopen zijn ze nu dik over de helft. Als ze deze snelheid vasthouden hebben ze nog ongeveer 51 uur nodig om in Muros te komen. Aankomst in de loop van zondagmiddag is dan reëel. Dat is mooi, maar voor Tonny waarschijnlijk niet op tijd om op maandag weer op haar werkt te verschijnen. Helaas, maar ik zei het al vaker: er is geen dienstregeling op de oceaan.

Met de opmerking van Sven in gedachten ben ik eens gaan kijken naar de golven die te verwachten zijn bij de aanloop van Muros. Daarom hieronder twee Windy-kaartjes: boven de huidige positie en de wind, onder de zeegang voor de ingang van de Ria de Muros.

Op de kaartje kun je zien dat de mannen steeds langs de rand van de depressie op de zuidwester meeliften. De wind schommelt rond de twintig knopen, dus de gemiddelde snelheid van nu kunnen ze wel zo ongeveer vasthouden. Afhankelijk van de preciese koers van de depressie – Wiindy is ook maar een model – kunnen ze nog wel iets meer wind krijgen en daarmee een hogere snelheid.

Op het kaartje met de zeegang is te zien dat de golfhoogte bij de ingang van de Ria de Muros de komende dagen wel gaat toenemen. Nog altijd niks vergeleken met de gigantische golven die ze tijdens de eerste etappe voor de kiezen kregen. Bovendien is het daar geen ondiepe zandkust en de invaart van de ria is diep genoeg om niet, zoals in Nederland, grondzeeën te veroorzaken.

Toch zal de aanloop niet heel erg comfortabel zijn (niks voor jou, Elly), maar niets wat ze niet aankunnen. Eenmaal binnen moeten ze bakboord uit draaien en komen ze onder de hoge wal van Muros zelf.

Morgen weer!

Update 8 mei: twijfelen

Twijfel. Wordt het Muros? Of toch A Coruña? Zeger belde gisteren laat in de middag. Ze hadden nu meer wind, toch wel tegen kracht 7, en ze hadden er nu mooi de gang in met meestal rond de tien knopen. Dat maakt in elk geval een aankomst in Muros op zondag hoogst waarschijnlijk. Waarom dan A Coruña? Dat weet ik niet zeker. Er zijn twee achterliggende gedachten, nee, drie. De eerste en meest voor de hand liggende reden is dat je Cabo Finistere maar liever achter je hebt. Vanuit Muros moet je weer een flink stuk naar buiten om de toch vaak onrustige zee bij de kaap heen. Reden twee: Ze willen de Baleine kort het water uit laten tillen, want de schroef rammelt. Dus: controle of er iets in hangt. Dus vroeg Zeger mij om eens op de Windy kaarten te kijken of A Coruña een mogelijke aanloophaven is. Het is een grotere plaats dan Muros, dus je zou denken dat de faciliteiten er ook beter zijn. Ik had natuurlijk die informatie niet paraat, dus ik heb afgesproken dat hij vandaag later in de middag weer belt, dan heb ik één en ander uitgezocht. En ik kan jullie nu al zeggen dat beide havens mogelijk zijn. Muros heeft een kraan die maar liefst 100 ton kan tillen, en A Coruña heeft er één die 50 ton kan tillen. Ik mag toch wel hopen dat dát voldoende is.

Tonny

De derde reden is – en dat was te verwachten – Tonny, die op hete kolen zit omdat ze maandag moet werken. Dus Zeger vroeg of ik kon uitvinden hoe de reismogelijkheden vanuit die hoek van Spanje zijn. Nou, dat maandag werken zit er niet in. Vanuit Spanje moet je een negatieve PCR test hebben om naar Nederland te vliegen. Dus ze moet ter plaatse uitvinden waar dat kan, ik vind er niets over. En bij aankomst in Nederland geldt een quarantaineplicht. Het alternatief is reizen via Portugal, dan kun je zonder test en zonder quarantaine naar Amsterdam komen. Rechtstreekse vluchten vanuit Porto, maar daar moet je met drie bussen eerst heen. Pffff. Wat een gedoe. Ik heb het zover ik kon uitgezocht, maar ik ben natuurlijk geen reisbureau en mijn informatievoorziening is ook beperkt. Zo zie je maar. Tijdgebrek en bootreizen zijn geen handige combinatie. Ik heb de informatie zover ik die heb al in een Whatsapp chat gezet, wie het eerste verbinding heeft met het mobiele netwerk kan het openen. Dat zal per telefoon wel verschillen.

Geen pilot aan boord

Een andere zegen van het mobiele netwerk is de mogelijkheid om haveninformatie op te zoeken. Ik begreep van Herman dat hij aangeboden had de Pilot voor Spanje en Portugal mee te brengen uit Nederland, maar kreeg te horen dat er al eentje aan boord was. En die is er dus niet. Ze hebben natuurlijk de kaarten, en gelukkig komen ze bij daglicht aan, maar een pilot is tóch handig. Als er één van de lezers is (Mia?) die er eentje onder handbereik heeft, dan zou het mooi zijn als ze een scan of foto van de info over Muros en A Coruña aan mij kunnen mailen (peter@heerenleed.com), dan zorg ik dat hij bij Zeger terecht komt zodra hij verbinding heeft, en met een beetje bof is dat ruim voordat ze de eigenlijke aanloop beginnen (en nou niet denken: ‘dat doet een ander wel’, want dan komt er niks. Liever tien keer dan geen. Als ik ze heb laat ik dat meteen weten)

lood om oud ijzer, maar wel Finistere achter de rug

De mannen moeten zelf kiezen of ze liever naar Muros of naar A Coruña varen. Voor Tonny is het lood om oud ijzer: het OV vanuit A Coruña is makkelijker, maar er komt een mijl of 40 bij de af te leggen afstand over zee. Als Zeger vanmiddag belt zal ik hem dat zeggen. Ik heb al met Annelies gebeld over de moeilijkheidsfactor van A Coruña, die is er niet echt, alleen een wat zwakke, veranderlijke wind bij de invaart, en de zeegang van de laatste dagen wind is er dan nog wel. Niet zo comfortabel, maar goed te doen. Voor Muros geldt een kortere afstand en de wind die doorstaat in de Ria, de ‘fjord’ waar Muros in ligt.

Middagpositie

Tenslotte, zoals altijd, het ‘pièce de résistance’ van mijn dagelijkse update: de middagpositie, die natuurlijk alweer in de kaart staat.  Het is erg hard gegaan de laatste 23.5 uur: 222 mijl, dat betekent een gemiddelde van 9,44 knopen. Gezien de hoge snelheid is het misschien nu beter om door te gaan naar A Coruña om niet in de nacht aan te komen. Ik ga dat Zeger zeggen. Ik heb geprobeerd te bellen maar ik kreeg – ongelooflijk – ingesprek. Bleek Elly te zijn, die mij daarna belde. Zojuist toch maar even contact gezocht. Want hoe eerder ze een eventuele koerswijziging doen, hoe korter de afstand. We gaan het meemaken. De keus is natuurlijk aan de mannen.

Morgen – of eerder – verder.

update 9 mei 10.45 CEST: de laatste loodjes

De mannen zijn weer binnen bereik van het telefoonnetwerk. De AIS laat zien dat ze nog bij Terceira zijn, dus die ontvangst is niet best. Vanmorgen vroeg om 06.36 (mijn tijd, die loopt een uurtje achter op die van jullie kreeg ik al een mailtje van Peter Oggel, die kennelijk met zijn vader of met zijn zoon contact had gehad. Hij zei dat de afgelopen dagen veel wind brachten – maar dat konden we al aan het hoge daggemiddelde van gisteren zien – en dat er nu geen wind meer was en ze op de motor voeren, en verwachten tegen zonsondergang aan te komen. Dat is later dan ik dacht, maar daarover dadelijk meer.

Zeger spreekt

Drie kwartier later komt er een chatbericht van Zeger. We zullen hem zelf maar even aan het woord laten:

Goedemorgen! Mocht je in je dagelijkse blog willen zeggen dat de wind OK was en dat we zonder moeite de traffic seperation van Finisterre zijn overgekomen, vraag dan eerst even na hier…

Veel wind (tussen 30 en 36+ knopen met huizenhoge deining (3,5 meter) en golven. Met stagfok richting TSS gegaan en vlak ervoor – jawel! – het front en de windschift die regen van ongekende hoeveelheid meebracht en draaiende variabele wind … uit frustratie halverwege de echt drukke zone de motor gestart en met ‘veul kolen'(dat betekent gas erop, red) rammelend naar de overkant. Nu op een oude deining en kruisende golven (BAH!)weer zeilend verder (proberen). Er zijn momenteel niet genoeg krachttermen om deze dag te beschrijven, (en wil trouwens toch niet dat je die in je blog zet) Maar het was zeker geen zonnig begin van hopelijk de laatste dag van deze oversteek.

En dan verzucht hij nog:

Waarom geen Muros …. dan hadden we al voor anker / aan de kant gelegen …. pffff wachten op bereik nu. Ik hoorde al een telefoon piepen. Mijne is altijd laatst grrrrrr &*%#&&###!

ETA, meevaller of tegenvaller?

Zeger stuurt nog gauw even een locatie, en die staat natuurlijk al in het kaartje.

Peter Oggel schreef vanmorgen dat de verwachte aankomst tegen zonsondergang zal zijn. Waarschijnlijk was dat gebaseerd op het wegvallen van de wind. Met de onbekende/onopgeloste oorzaak van het rammelen van de schroef willen ze natuurlijk liever niet met te hoge snelheid motoren als dat niet nodig is. Bovendien had ik gisteren al op de Windy-kaartjes gezien dat het wegvallen van de wind in eerste instantie tijdelijk was, en heel abrupt. Zoals jullie hieronder kunnen zien in het Windy-kaartje is er nu weer fatsoenlijke wind, hoewel we natuurlijk niet kunnen zien hoe die wordt beïnvloed door de nabijheid van land. Ik heb goede hoop dat ze nog wel een uurtje of wat vóór zonsondergang zullen aankomen. Wel horen later wel meer. Na de zware laatste uren laat ik de mannen nu maar even met rust. Later verder.

En nog even twee plaatjes. Eéntje van Herman die zojuist het ontbijt gemaakt heeft (doet hij vaak, begrijp ik), en eentje van de Sisarga eilanden waar ze een dik uur geleden bovenlangs gingen. De gegokte positie (Zeger maakte een foto van de eilanden) en de werkelijke middagpositie staan weer in het kaartje.

Update 9 mei 16.15: de AIS is wakker geworden

Tonny steuurde via de Whatsapp zojuist een paar foto’s. We hadden vandaag een paar maal gekeken of de AIS al een positie gaf, de laatste keer om een uur of 2 (CEST) en: nee dus. Maar toen ik de foto’s zag binnenkomen herkende ik meteen een paar constructies die ik op foto’s van de haveninstallaties zag. En verdraaid! Zelfs de AIS zegt dat ze binnen zijn in A Coruña. Aankomsttijd 15.00 scheepstijd, 16.00 CEST.

Ik zal jullie de foto’s niet onthouden. Wat opvalt is dat de temperatuur niet erg lijkt op die voor Nederland vandaag voorspeld was (en in een aantal delen absoluut niet gehaald wordt). Het is nat, er vallen zware buien en het is kleumen geblazen. Fijn dat ze binnen zijn. En van harte gefeliciteerd, het was weer niet altijd een makkie. De volgende update komt weer als er iets te melden valt.

Share

31 reacties

  1. Wat een schitterende avontuurlijke tocht van mijn mede-clubleden. Hoop zo’n tocht ook nog eens mee te maken. Prachtig schip ook. En heel mooi om dit avontuur zo te kunnen volgen; dank daarvoor Peter. En de bemanning veel plezier gewenst bij de volgende etappe.

    Gr. Peter Gielen Nic. 31-063

    1. Als ik zeg ‘graag gedaan’ dan is dat helemaal gemeend. Het is gewoon leuk om te doen, zo ben je betrokken-op-afstand. Voor wat betreft je eigen tocht: het schip heb je al. Je zal de eerste niet zijn met een Nic 31. Duurt alleen ietsje langer. Maar kost ook een heel stuk minder 😀

      1. Dat Nic31 minder kost en een stuk minder kan ik me iets bij voorstellen.
        En het blijft een mooi verhaal om te lezen. Leuk om als Scheepsjournaal uit te geven! Groetjes

      1. Dat zeg je terecht. Hij is nu moe, had bij de lastige passage van de ‘shipping lanes’ voor Finisterre natuurlijk zelf aan het roer gestaan. We kennen hem (allemaal opzij, het wordt lastig dus dat doe ik zelf). Dan zal hij wel meer dan z’n officiële wacht hebben gedraaid.

  2. Hartelijk dank aan allen die hebben geholpen met extra informatie over de havens van NW-Spanje. Ik heb nu voldoende materiaal, moet een en ander even uitziften want ik wil ze niet overspoelen met informatie die ze al hebben. Ik ben nu benieuwd wanneer ze binnen bereik van de landzenders komen en deze info ook kunnen ontvangen. Zodra ik wat weet komt er weer een update!

  3. Zo geweldig om het verslag te lezen, geschikt voor publicatie. We reizen zo een beetje mee. Dank, Erica en Rob( vrienden van Donald en Annelies)

    1. Wij zijn ook heel erg blij met Peter!!! Zo uitgebreid en de nieuwste info!!! En… te lezen als een spannend verhaal!
      Komen wij zeemansvrouwen ook wat aan de weet 🙏🧜‍♀️

      1. Hier staat de hele dag in het teken van de reis van de mannen. Ook het uitzoeken van reisschema’s, waar zijn er faciliteiten, etc etc…. Gelukkig spreken we allebei én Portugees én Spaans . Maakt het allemaal een beetje makkelijker aan de telefoon als je informatie nodig hebt. Maar ook ik zal blij zijn als ze eindelijk in Nederland aankomen, kunnen wíj hier weer rustig doordommelen.

  4. Hoi Peter
    Ze zullen goede wind moeten hebben om zondag op Muros aan te komen. Hoe dan verder, dat weten ze nog niet, weet je dat uberhaupt met zeilen?
    Laat maar eerst deze etappe gehaald zijn, daarna kunnen ze verder plannen, met de volleige crew of gedeeltelijk.
    Peter bedankt weer en tot de volgende keer.

    1. Die goede wind hebben ze nu ook wel, en volgens de modellen van Windy houden ze die ook wel tot zondag. Maar inderdaad, daarna weer zorgvuldig plannen. Ze hebben dan zelf ook toegang tot alle informatie en kunnen zo een goed afgewogen plan maken. ‘Tot Morgen’.

    1. Leuk Peet,
      en ja het is maar zien wat er voor de kust van Europa gaat gebeuren. De weergoden spreken elkaar tegen en hebben een schermspel hoog in de lucht.
      Inderdaad, nu eerst maar in Muros.

  5. Hoi Peter,
    Super leuke verslaglegging van de trip ! Het stuk vanuit spanje is ook nog een behoorlijk zeiltochtje met soms wat lastige depressies. Ik kan me voorstellen dat ze daar op een gunstig bakstag windje wachten.
    We blijven ze volgen !!
    Groet Peter van de Mannenmoed voor hen die dat mogelijk niet weten !

    1. Dank je Peter! Ze wijken uit naar Muros omdat er een dikke depressie aan zit te komen waar ze dan precies bij de Western Approaches last van zouden krijgen. Geen handige plek. Vandaar een kleine omweg en een paar dagen wachttijd. We gaan het zien.

  6. Bedankt voor de update weer Peter! Heel fijn om wat meer ‘inside information’ te krijgen vanaf de zijkant! Erg gewaardeerd. Lees je updates met veel plezier.

    Groetjes,
    Valérie
    (vriendin Casper)

    1. Ha Valérie, Dank voor je feedback. Dat vind ík nou weer leuk. Kreeg net een kort telefoontje van Zeger (aiiiiiiii duur) die een update vroeg over de ontwikkeling van de depressie. Ze hebben veel te mooi weer en gaan niet zo snel. Ze liggen wel met z’n allen op het voordek naar dolfijnenshow te kijken. Kon ik meteen even zeggen: filmen en liggend formaat. Anders is het straks niet mooi in het volgende filpje. Groeten vanaf Madeira!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.